جنجال دکورسازی سریال جدید نرگس آبیار در عمارت عفیف آباد
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۵۲۹۴
فرارو- نرگس آبیار پس از ساخت فیلم سینمایی ابلق، اکنون مشغول ساخت سریال نمایش خانگی سووشون است. مجموعهای که قرار است فیلمبرداری آن در مجموعه تاریخی عفیف آباد شیراز انجام شود. اما عوامل فیلم برای کامل شدن دکور، سازههایی به محوطه اضافه کردند که حالا به جنجالی تمام عیار برای کارگردان بدل شده است.
به گزارش فرارو، این ساخت و سازها در محوطه باغ عفیف آباد باعث شده تا کارزاری برای توقف فیلمبرداری در این فضا شکل بگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بررسی ویدیوها و تصاویر منتشر شده از دکورهای ساخته شده در محوطه باغ عفیف آباد نشان میدهد که دو ساختمان گوشوارهای به اطرف عمارت افزوده شده اند. علاوه بر این یک حوض بزرگ و پلکانیهایی نیز در محوطه دیده میشود که حاصل اجرای پروژه نمایش خانگی سووشون در این باغ قاجاری است.
دراین رابطه مخالفان مدعی اند که عمارت در این روند ساخت و سازها آسیب دیده است. آنها برای اثبات حرف شان تعدادی تصویر در شبکههای اجتماعی منتشر کرده اند که صحت و سقم آن قابل تشخیص نیست.
اما آنچه معلوم است مصوبهای است که میراث فرهنگی هفت سال قبل صادر کرد تا براساس آن ساخت فیلمهای سینمایی و سریال در اماکن تاریخی ممنوع شود.
براساس اعلام عوامل فیلم، سریال سووشون اقتباسی از رمانی با همین نام از سیمین دانشور است و تاکنون نامه بهنوش طباطبایی به عنوان بازیگر این مجموعه نمایش خانگی منتشر شده است.
دکورها از ساختمان عمارت فاصله دارند!پس از بالاگرفتن انتقادها، داریوش پیرو، طراح صحنه سریال سووشون ویدیویی منتشر کرد و درباره ساخت وسازها در محوطه باغ عفیف آباد توضیحاتی ارائه داد. او در این ویدیو میگوید که سازه و دکور ۲۰ سانتی متر با نمای اصلی عمارت فاصله دارند. علاوه بر آن کاوری هم برای عمارت ایجاد شده که به هیچ عنوان یک آجر هم به بدنه آن ضربه نزند.
او در ادامه توضیح میدهد که آنها دارند سریالی به نام سووشون را کار می کنند. که در واقع اثر ادبی خانم سیمین دانشور است و به کارگردانی خانم نرگس آبیار دارد ساخته میشود. بعد هم می گوید پنجاه درصدلوکیشنی که بابت کاراکترهای اصلی یعنی زری و یوسف و با خصوصیاتی خاص نیاز داشته اند را در باغ عفیف آباد پیدا کرده اند، اما ۵۰ درصد باقیمانده را باید به صورت دکور سینمایی می ساختند.
داریوش پیرو همچنین اشاره میکند که تمامی فعالیتی که آنها انجام داده اند روی یک بستری از نایلن و پلاستیک ایجاد شده است تا بتوانند پس از پایان کار همه را بردارند و به مجموعه هم آسیبی وارد نشود.
علاوه بر او، نرگس آبیار هم واکنش نشان داده و گفته است که سازه پرتابل بوده و از دیوار عمارت حدود ۵ سانتیمتر فاصله دارد و همچنین روی عمارت پلاستیک کشیدهاند.
کارگردان سووشون همچنین اعلام کرده که اگر هر متخصصی نظر بدهد که این سازه به بنا آسیب میزند، تمامی آن سازهها را حذف میکنند.
پیش دستی آبیار، حمایت ضرغامی و میراث فرهنگیدو هفته قبل، درست پیش از آنکه ساخت و ساز عوامل سریال سووشون جنجالی شود؛ نرگس آبیار و همسرش به دیدار عزت الله ضرغامی رفتند، تا هم دیداری داشته باشند و هم او را در جریان پروژه سووشون قرار دهند. دیداری که به نظر میرسد برای خنثی سازی انتقادها و حمله مخالفان صورت گرفت و باعث شد پروژه سووشون متوقف نشود.
پس از آن ضرغامی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام این دیدار را تایید کرد و به حمایت از فعالیتهای نرگس آبیار پرداخت.
چند روز قبل هم موید محسننژاد، سرپرست میراث فرهنگی استان فارس حرفهای نرگس آبیار و داریوش پیرو، طراح صحنه سریال سووشون را تایید کرد و گفت که سازههای این پروژه به عمارت باغ عفیف آباد ضربه و آسیبی نمیزند.
او گفته که سازهها به شکل پرتابل است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در پایان پروژه نیز باید توسط تهیه کنندگان و با نظارت به صورت ایمن جمعآوری میشود. اما در مورد مصوبه سال ۹۳ و ممنوعیت ساخت سریال در محوطه های تاریخی هیچ حرفی به میان نیاورده است.
منبع: فرارو
کلیدواژه: نرگس آبیار باغ عفیف آباد سریال سووشون میراث فرهنگی نرگس آبیار سازه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۵۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
اولتان قالاسی مجموعه آثاری باستانی شامل ارگ مرکزی، شهر بیرونی و منطقه صنعتگران، گورستان تاریخی، تپه اولتان، خندق و کانالهای باستانی در جنوب رود ارس و شمال شهر فعلی اولتان است.
اولین کاوش در اولتان قالاسی در سال ۱۳۵۱ انجام شده و این محوطه در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دور جدید کاوشهای باستانشناسی در این محوطه در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ و سال ۱۳۸۷ انجام شده و تعیین عرصه و حریم محوطه نیز در سال ۱۳۹۸ انجام پذیرفته و در شورای حرایم کشور به تصویب رسید و اکنون در حال اجرا است.
به دلیل اهمیت قلعه اولتان برای اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل، در سال ۱۴۰۱ بررسی آرکئوژئوفیزیک این محوطه توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد و در همین سال و به دنبال آشکار شدن آثار در عملیات راهسازی، بخش جنوبی مجموعه اولتان قالاسی مورد کاوش نجات بخشی قرار گرفت و بخش دیگری از این کاوش نجاتبخشی نیز از اسفندماه سال ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ انجام شد که آثار قابل توجهی نیز در این کاوشها به دست آمد.
اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل اعلام کرده است: پیش از این پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی میراث فرهنگی را به وزارتخانه متبوع داده و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این موضوع است و از هر اقدامی که بتواند به حفظ آن کمک کند دریغ نخواهد کرد.
به گفته رئیس گروه باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، تابوتهای چوبی دوره اسلامی به دست آمده از گورستان قلعه اولتان پارسآباد، آن را نسبت به گورهای ادوار اسلامی متمایز میکند و این محوطه ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد.
محوطه باستانی اولتان قالاسی یا قلعه اولتان در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارسآباد مغان از توابع استان اردبیل و در حاشیه رود مرزی ارس یا آراز و ۵۰۰ متری غرب روستایی به نام اولتان واقع شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل